fredag 15. februar 2013

Sjokoladecookie uten melk


Nå er det vinterferie for mange, og hva passer ikke bedre da enn en oppskrift på sjokoladecookie? :)

Egentlig var det meningen at dette skulle gi sjokoladefondant, men jeg fant ikke formene mine, i tillegg så glemte jeg de i ovnen så de sto for lenge for å bli saftige inni. Men de ble gode for det!

Oppskrift: 
Eggehvitte fra 2 egg, og 2 eggeplommer 
1 ss palmesukker 
1 ss sukrin 
2-3 ss kokosmel 
200 g sjokolade uten melk 
1 håndfull paranøtter 
ca. 3 ss smør uten melk 

Slik gjorde jeg: 
Visp eggehvittene stive med 1 ss sukrin. Pisk eggedosis av eggeplommene med 1 ss palmesukker. 
Smelt sjokolade og smør i vannbad. Bland inn sjokoladeblandingen i eggedosisen. Bland deretter inn eggehvitten i blandingen. Bland forsiktig for å prøve å bevare den luftige konsistensen. 
Bland inn kokosmel og paranøttene (som jeg hakket i små biter). Ha røren i smurte former dersom du ønsker å lage fondant. 
Jeg fant ikke mine muffinsformer så jeg endte opp med å legge en spiseskje røre på et stekebrett og stekte i ca 10 minutter. Dette resulterte i cookies og ikke fondant (som egentlig var meningen). 

Jeg tror det beste er å steke på 180 grader i 5 minutter. Stek heller for kort enn for lenge og sjekk konsistensen etter 5 minutter. Det skal være en sprø "skorpe" på utsiden og flytende masse inni. 

Dersom du lager sjokoladefondant kan jeg tipse om at tofuline is smaker kjempe godt, dette er en tredelt is med en smak av jordbær, en med pære og en med vanilje. Ris is er også veldig godt og kommer i forskjellige smaker. Jeg er veldig glad i den med skogsbær. 
Det finnes også viljesaus uten melk, denne er fra Outly og smaker utrolig godt :) 
Jeg har funnet disse produktene på ica supermarked, men jeg er sikker på at du finner de i de fleste store matvarekjedene. 

Med dette ønsker jeg alle en god start på Vinterferien, enten du er så heldig å faktisk ha ferie eller til dere som arbeider eller går på skole og kan kose dere på ettermiddagen! 



1 kommentar:

  1. Youtube: Watch Football at Videoslots.cc/ - VideoLOT.CC
    Videolots.cc - Home / Allvideos.cc. Videoslots.cc | View allvideoslots.cc youtube. videodl youtube.

    SvarSlett