onsdag 13. februar 2013

Hjemmelaget tomatsuppe

Desverre er det mange av tomatsuppeposene som inneholder melkepulver. Det er da enkelt å tenke "jaja, da kan jeg ikke spise tomatsuppe da.." Og det er jo veldig trist, for tomatsuppe er så godt!! MEN få tenker kanskje at å lage hjemmelaget tomatsuppe er utrolig lett. Og ikke nok med det, det smaker utrolig godt! Mye bedre en posetomatsuppe spør du meg.

Sånn kan du enkelt og raskt lage hjemmelaget tomatsuppe: 
Denne oppskriften gir suppe til 2 sultne kropper

2 bokser med hermetiske tomater - jeg brukte skinnfrie hele tomater, men du kan selvfølgelig også bruke hakkede tomater. Og kanskje best av alt ferske tomater som du har tatt av "skinnet på". 
1 glass med tomatpurre 
1 løk 
1 hvitløksfedd
1 grønnsaksbuljong oppløst i ca 5-6 dl vann (kommer an på ønsket konsistens) 
litt olje

Hakk løk og hvitløk og stek til det får en gylden farge i litt olje. 
Tilssett buljong oppløst i vann. 
Tilsett tomatene og tomatpurreen. 
Smak til med krydder. Jeg brukte litt salt og pepper. Her kan du bruke hva du vil. Ønsker du en sterkere suppe kan du ha oppi litt chilli. Velger du å bruke fersk chilli anbefaler jeg å steke den sammen med løken helt i starten. 

La det koke i noen minutter. 
Bruk en stavmikser og miks alt til du får den suppekonsistensen du ønsker. 
Du kan også selfølgelig tilsette ferske urter for en enda friskere og kanskje bedre smak. 

Jeg drysset litt gresk feta (laget av geitemelk over) og hadde i noen båter med kokt egg. 
Herlig middag! 


Tomater er rike på A- og C- vitaminer. De inneholder også mye antioksidant. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar