fredag 1. februar 2013

Pannekaker uten melk og hvetemel


Jeg har prøvd mange ulike oppskrifter på pannekaker uten hvetemel. Forsøkene har stort sett blitt mislykket da de enten har gått i oppløsning eller rett og slett ikke smakt pannekaker. Som sikkert mange selv har opplevd er mel, som ikke er fremstil av vete vanskelig å få til å henge sammen. Mandel-, soya- og kokosmel er alle meltyper som jeg har brukt i mine forsøk på pannekaker, uten særlig godt resultat.

Denne gangen brukte jeg "glutenfri fin kakemiks" fra Toro og i mine øyne ble pannekakene helt perfekt.

Til 2 pannekaker trenger du :
1 egg
smør uten melk
vann
soyamelk
glutenfri fin kakemisk

Jeg pisket sammen ett egg, litt vann og en klunk soyamelk. Deretter smeltet jeg ca. 1 ss smør som jeg også pisket inn i væske-blandingen. Så tilsatte jeg melmiksen til jeg synes konsistensen på røren var fin.
Pannekake røre skal være ganske tynn. Som en huskeregel pleier jeg å si at det skal være litt motstand, men når du tar opp vispen fra røren skal det dryppe av den.

Deretter stekte jeg pannekakene i smær ute melk.

På pannekakene hadde jeg blåbærsyltetøy uten tilsatt sukker. NAM :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar