mandag 28. november 2011

Grønn mandag - middagskaker av røde linser



Mandag er grønn dag, det betyr ikke noe som helst kjøtt. Jeg er veldig glad i vegetar mat og mener at alle kan bli litt flinkere på å droppe kjøttet noen dager. Der kan derfor være lurt å innføre en grønn/kjøttfri mandag, som jeg har gjort.

I dag prøvde jeg en ny og spennende oppskrift; middagskaker laget av røde linselus.

Oppskrift
(middag til 5 personer)

3 dl røde linser
2 dl tomatpesto (jeg brukte denne oppskriften på min hjemmelagde tomatpesto) - jeg lagde en ekstra stor porsjon for å kunne ha til tilbehør.
ca 1 dl olje
2 fedd finhakket hvitløk
1 dl glutenfrie havregryn
2 ts paprikapulver
2 ts finhakket chili
6 ss potetmel/kikertmel, eller annet fint mel

slik gjør du:
Kok linsene i rikelig med lettsaltet vatt i 10 minutter. vannet skal gå noen cm over linsene. Sil av vannet når de er ferdig kokt.
Hell de over i en bolle og tilsett resten av ingrediensene og bland sammen, så det blir en farseliknende deig. Jeg brukte kjøkkenmaskin for å blande sammen ingrediensene og for å få en fin deig.
La deigen hvile i minimum 15 minutter.
(Disse minuttene kan du bruke til å sette på vann til pasta eller ris dersom du ønsker dette som tilbehør).
Form middagskakene i ønsket strl, jeg brukte ca en spiseskje med deig til hver kake. Stekes i mye olje på middels varme til de har fått en gylden farge. Dersom kakene dine er store kan det bli vanskelig å få de gjennomstekt, jeg anbefaler derfor å lage litt mindre kaker.
prøvestek gjerne en kake først og del den i to, dersom innmaten er flytende tilsett mer mel. Dersom de ikke er helt gjennomstekt kan det være lurt å sette ned varmen litt og sette på et lokk og la de steke litt lenger.

Som tilbehør lagde jeg en yoghurt dressing, jeg brukte toghurt-pulver uten sukker fra Rapsy. Dette produktet kan du lese mere om under fanen tips/produktinformasjon.
Jeg brukte 1 dl pulver og vispet dette ut i 3 dl vann. Visp godt for å unngå klumper. Bruk en ostehøvvel eller liknende og skjær av skallet på en halv agurk. Finhakk den deretter i små terninger og tilsett agurken i yoghurten. Deretter finkuttet jeg en stor håndfull med fersk koriander og tilsatte det i yoghurten. Smak til med salt og pepper og bruk hvitløk om du ønsker det. Denne dressingen lagde jeg mens jeg ventet på at middagskakene hvilte seg. Den smaker nemlig best etter en liten stund i kjøleskapet.


 
Jeg serverte også hjemmelaget tomatpesto - den samme oppskriften som jeg brukte i middagskakene (oppskrift kommer), og dampede brokoli.
Resten av familien tåler hvete, de spiste derfor fullkornspasta. Jeg kunne kokt meg egen pasta, men jeg orket rett og slett ikke..



  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar