fredag 2. desember 2011

Tørkede/dehydrerte valnøtter



Jeg er veldig glad i nøtter, og jeg synes nøttene smaker enda bedre etter at jeg har tørket de i ovnen.
Her kommer et tips på hvordan man kan tørke valnøtter hjemme i ovnen:


Jeg brukte en boks med valnøtter.   
La de over i en mellomstor bolle og fylte bollen med vann sånn at alle nøttene var dekket med vann. Jeg lot de stå i vannet å bløtlegge seg i 30 min. Derretter silte jeg nøttene for fann og la de over på en stekeplate med bakepapir.




Jeg stekte nøttene midt i ovnen på 140 grader i 45 minutter.
I løpet av de første 30 minuttene åpnet jeg ovnen to ganger (en gang hvert 15 minutt), dette gjør jeg for å slippe ut fuktighet. Jeg rørte også litt rundt på nøttene for at de i ytterkantene ikke skal bli svidd.
I løpet av de siste 15 minuttene åpnet jeg ovnen hvert 5minutt for å slippe ut resten av fuktigheten i nøttene.
Etter 45 minutter tok jeg de ut av ovnen og flyttet bakepapiret med nøttene på over på en rist, der de avkjølte seg. Så puttet jeg de over på et tomt syltetøyglass.



Jeg synes nøttene får en bedre smak når de er tørket/dehydrert. Særlig valnøtter synes jeg er godt å dehydrere, da jeg synes de kan ha en bitter smak når de kommer rett fra posen eller boksen.



Tips: valnøtter smaker veldig godt til ost og honning. Man kan da blande valnøtter og flytende honning i en skål og servere det til en deilig ostetallerken. Smaker spesielt godt til en god Brie.
Valnøtter smaker også veldig godt sammen med tørket tranebær.

3 kommentarer:

  1. Herlig å se at du lar nøttene renne av (tenker på bildene av vann i en skål og når de bare "henger der"). :) Deilig å se rikig merke-boks.

    SvarSlett
  2. ..også...hva synes du om det halvtjukke -ikke knitrende sølvpapiret som dekker over?

    SvarSlett
  3. De verste valnøtter er fra Rema 1000, de beste selges på Extra Coop, smaken er heilt annerledes begge to.

    SvarSlett