mandag 12. desember 2011

Hjemmelagde lussekatter uten melk og hvete

I morgen, 13 desember, er det Sankta Lucia og jeg baker derfor lussekatter fri for melk og hvete :)




Dette trenger du:
2 dl soyamelk
1 dl vann
75 g melkefritt melange
2 egg
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
4 ss sukker
1 pakke tørrgjær
1 pakke/10 gram safran (jeg fikk tak i det i en innvandrerbutikk)
500 g semper fin mix


Slik gjør du:
Bland sammen alt det tørre. Jeg brukte en morter for å knuse safranen.
Smelt smørret og bland det med melk og vann slik at det er ca. kroppstemperatur.
Ha væsken og eggene i melblandingen og bland godt sammen.
La deigen heve til ca dobbel størrelse, jeg lot det heve i 40 min.

Form deigen til ønskede figurer og legg de på en stekeplate kledd med bakepapir. Pynt med rossiner dersom du ønsker det. La lussekattene heve i ca. 30 min under et kjøkkenhåndkle.
Lussekattene stekes midt i ovnen på 250 grader i 10 min. Et triks for at de ikke skal bli tørre er å pensle de med kaldt vann etter 5 min i ovnen.






Her er en oversikt over hvordan du kan forme lussekattene dine.  

Med dette ønsker jeg alle en fin Luciadag :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar