fredag 2. desember 2011

Theas hjemmelagde granola

Denne oppskriften har jeg fått av en god venn av meg, Thea :)
Den smaker kjempe godt, jeg har ikke fått prøvd den til frokost enda - men jeg har selvfølgelig smakt!
I følge Thea er den kjempe god til Yoghurt naturell eller skummet kulturmelk. For dere som ikke tåler melk eller laktose finnes det soyayoghurt, jeg liker veldig godt den fra Alpro . Den kan du se ved å trykke her. På denne siden kan du også se andre produkter Alpro kan tilby. Man kan også bruke havremelk, rismelk, soyamelk eller annen soyayoghurt med smak.


Hjemmelaget granola:
300 g glutenfrie havregryn
ca 2 dl solsikkekjerner
ca 1 dl sesamfrø
(dere kan også tilsette ca 1 dl linfø)
2 dl eplejuice
1 ss honning
1 dl solsikkeolje

jeg brukte 1 håndfull rosiner
dere kan også tilsette for eksempel kokos, tørket goji bær, tørket blåbær, tørket tranebær, aprikos kuttet opp i terninger og liknende. Her kan du bruke fantasien.
Slik gjør du:
sett ovnen på 140 grader.
Varm opp eplejuice, honning og olje i en kaserolle - skal ikke kokes, kun varmes opp så det blir flytende.
Bland sammen havregryn, solsikkekjerner, sesamfrø og eventuelt linfrø.
Hell over den flytende blandingen og rør godt.
Fordel blandingen på to stekebrett med bakepapi og sett i ovnen.
Det skal stå i ovnen i 50 min, og jeg anbefaler å røre rundt i blandingen hvert 15 minutt. de siste 20 minuttene ville jeg rørt i blandingen hvert 10 minutt og kanskje enda oftere de siste minuttene. Dette gjøres for å hindre at det som ligger ytterst i kantene ikke blir svidd.
Når du tar ut platen fra stekeovnen, legg bakepapiret med blandingen over på en rist og la det avkjles. Hell det deretter over i en lufttett boks/glass og tilsett ønsket smakstilsetning.

Et lite tips til deg som er glad i kokos:
I stede for solsikkeolje kan du bruke kokosolje, dette gir en deilig smak av kokos.

Jeg bruker denne kokosoljen, fra soma.
Den kan kjøpes på helsekost eller på allergimat.no. Ved å trykke på linken over kan du bestille eller lese mer om produktet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar