mandag 14. november 2011

Meksikansk suppe

På mandager har jeg kjøttfri dag. I dag hadde vi derfor meksikansk suppe med bønner til middag, og supper var selvfølgelig laget fra bunn av :)

Til 4 personer trenger du:
1 ss olje
1 finhakket løk
900 g flådde tomater, hakket opp og uten frø eller to hermetiske bokser med grovhakkete tomater
1 blokk grønnsaks- eller hønsebuljong rørt ut u 5 dl kokende vann
380 g (en kartong) kidneybønner, jeg brukte de fra go green
380 g (en kartong) store hvite bønner, også fra go green
1-2 håndfuller fersk koriander

krydder jeg brukte for å sette smak: cayenne pepper, meksikansk krydder, spisskummen, paprika krydder og nykvernet svart pepper. Disse krydrene gir en god meksikansk smak.

Hvordan du kan flå tomater kan du se her 
Når du har flådd tomatene deler du de i to og skraper ut frøene. Deretter grovhakker du de.
Ha oljen i en stor kasserolle (hele suppen skal ha plass i denne kaserollen), når oljen er varm har du finhakket løk i og lar den steke i ca 5 min - løken skal være gylden brun.
Tilsett de hakkede tomatene, grønnsaks- eller hønsebuljongen (som er løst ut i vann) og finhakket koriander. Kok opp, skru deretter ned varmen og la det stå å småkoke med lokk på i 15 min.
Hell bønnene over i en sil og skyld de med kaldt vann. Når det er 5 minutter igjen av suppens koketid tilsetter du bønnene.
Smak til med krydder underveis.



Serveres gjerne med rundstykker, pitabrød eller tortilla chips ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar