fredag 25. november 2011

Hjemmelaget sjokolade



Jeg har laget hjemmelaget sjokolade for første gang. Det er veldig gøy å lage egen sjokolade, for da kan man bestemme smak og eventuelt fyll selv. Jeg prøvde ut tre ulike varianter; cacao nibs & kokos, incabær og 50/50 blanding med rosiner og hasselnøtter.

Dette er grunnoppskriften på sjokolade jeg brukte:
ca. 7 ss kakaofett/kakaosmør (ca 100 g smeltet)
2-3 ss yaconsirrup eller yaconpulver
2 ss extra virgin kokosolje
7 ss kakaopulver
1 ts vaniljepulver
en klype himalayasalt
2 ss carobpulver (jeg hadde ikke dette i dag, sjokoladen blir veldig god uten også)

*smelt kakaofett/smør i en bolle over vannbad sammen med yaconsirrup og kokosolje.
Når dette er smeltet; tilsett kakaopulver, vaniljepulver, himalayasalt og eventuelt carobpulver.
Rør ut alle klumper. Dersom røren er veldig flytende, tilsett mer kakaopulver.

Fyll formene du skal bruke med 1/3 av sjokoladen og sett de i fryseren i ca 10 min (til det stivner).
Når du tar ut formen(e) fra fryseren tar du litt mer sjokolade i formene og "rull" formene rundt slik at det stivner sjokolade opp langs kanten på formen(e). Formen er da frossen og sjokoladen vil stivne veldig fort - viktig å ikke ta for mye sjokolade. en liten teskje holder.

Nå kan du tilsette valgfritt fyll.
Jeg brukte dette fyllet i min sjokolade denne gangen:

- 50/50 blanding med hasselnøtter og rosiner
- incabær
- cacao nibs&kokos
(jeg brukte ca 2 ts av hasselnøtt&rosin blandingen og cacao nibs&kokosblandingen, og 5 incabær)



Når du har hatt i ønsket fyll, hell over den hjemmelagde sjokoladen slik at det dekker fyllet godt.
Legg sjokoladen i fryseren igjen og la det ligge i ca 10 min.
NAM, da er sjokoladen ferdig og den smaker deilig!
Sjokoladene bør oppbevares i kjøleskapet.



Pssst: disse sjokoladene er også en fin velsmakende julegave ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar