lørdag 19. november 2011

GULROTMUFFINS


Dette trenger du til 8 store muffins:


4 egg
1 dl palmesukker (du kan også bruke 3 dl brunt sukker) grunnen til at man kan ha mindre palmesukker enn brunt sukker er fordi palmesukker er veldig mye søtere
3 dl lys melblanding, jeg brukte semper fin mix
2 ts natron
3 ts kanel
1,5 ts vaniljesukker
1 dl extra virgen olivenolje
4 store finrevet gulrøtter

slik gjør du:
sett ovnen på 180 grader
pisk egg og sukkeret til en luftig eggedodis (minimum 5 minutter)
bland alt det tørre; mel, natron, kanel og vaniljesukker
vend forsiktig inn litt og litt av eggedosisen i melblandingen med en slikkepott eller stor bakesleiv
vend deretter inn gulrøttene og oljen

Fordel de i muffinsformene, jeg brukte 8 store muffinsformer


Stekes på 180 grader i 10-15 minutter
(jeg stekte mine i 15 minutter, dersom du bruker små muffinsformer anbefaler jeg å se om de er ferdige etter 10 minutter)

Deigen kan også brukes til gulrotkake, da bruker du en rund kakeform med 20 cm i diameter 
kaken stekes på 180 grader i 50-60 minutter 

MELKEFRI GLASUR: 

100 g soft blå melkefritt margarin
1 ts vaniljepulver
400 g melis (dersom du er diabetiker eller ønsker en naturlig variant som ikke påvirker blodsukkeret kan du bruke sukrinmelis - jeg bruker den fra funksjonell mat)
7 ss vann
1 ts sitronsaft

Muffinsene ble veldig gode! De ble luftige og saftige. Disse anbefaler jeg alle å prøve ut. Nå når vi går mot juletider kan man eventuelt krydre de litt ekstra for en "julete" smak :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar