tirsdag 15. november 2011

Tilbehør til dagens middag - pesto


I dag hadde vi laks til middag. Jeg synes det er veldig godt med pesto som tilbehør til laks. Jeg lagde derfor en hjemmelaget pesto, som ikke inneholder parmesan og tåles dermed av dere med melke- eller laktose allergi/intoleranse.  Den er lett å lage, det eneste du trenger er en stavmikser eller kjøkkenmaskin som kan finmale.



Hjemmelaget pesto

2 dl blanding med pinjekjerner og solsikkekjerner
3 håndfuller ferske basilikumblader / en potte fersk basilikum
0,5 dl kaldpresset rapsolje
0,5 dl vann
havsalt og nykvernet pepper


Slik gjør du:
Jeg liker best å steke pinjekjernene og solsikkekjernene i en stekepanne til de er gylden brune. Da synes jeg de gir best smak. Man kan bruke cashewnøtter i stede for solsikkekjerner for en annen smak. Under stekingen tilsetter jeg litt kaldpresset rapsolje. OBS: pinjekjernene blir veldig raskt svidd, så pass på hele tiden under steking.

Deretter heller du kjernene over i en kjøkkenmaskin og starter denne slik at kjernene blir finmalt til en melliknende konsistens. Tilsett deretter basilikumbladene, oljen og vannet og kjør til du får en fin og gjevn masse. Smak til med salt og pepper og eventuelt olje og vann om du ønsker en mer flytende konsistens.

Denne pestoen smaker også godt på brødskiven eller som tilbehør til kylling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar