fredag 6. januar 2012

Hjemmelaget foccacia brød




Dette trenger du til et foccacia brød:
500 g mel - jeg brukte ca 150 g schär bread mix og 350 g schär pastisserie
1/2 pose tørrgjær
3,5 dl vann
1/2 dl olivenolje
ca. 6 soltørkede tomater, som ligger i olje
1 ts havsalt + litt havsalt/maldonsalt til å ha på toppen av brødet
litt rosmarin - det er helt klart best med fersk rosmarin, men jeg hadde ikke det i dag og brukte derfor tørket rosmarin


Slik gjør du:
Bland sammen det tørre (mel, gjær, salt, jeg blandet også inn litt tørket rosmarin).
Rør inn vann og olje.
skjær opp de soltørkete tomatene i passe store biter og vend de inn i røren.
Dekk over bollen med plastfolie og et kjøkkenhåndkle og sett det et lunt sted til heving.
Min deig hevet i ca 1,5 timer.

Når deigen har hevet skal den over i en ildfast form eller liknende. Jeg hadde i en god klunk med olje i en ildfast form deretter brukte jeg en slikkepott for å få deigen over i formen.
Legg over plastfolie og et kjøkkenhåndkle og la heve i 30-60 min.

Brødet stekte jeg på nederste rille på 200 grader i 15 minutter, deretter flyttet jeg det opp til midterste rille og stekte i 15 min på samme varme.

Hvis du har fersk rosmarin dytter du noen ned i deigen før steking.
Dersom du ønsker å ha oliven i foccacia brødet ditt kan du blande det inn i røren, som jeg gjorde med de soltørkete tomatene, eller du kan dytte det ned i deigen før du skal steke brødet.




Foccacia brød smaker veldig godt ved siden av salat eller suppe, som forett eller som en tapas rett. Det smaker veldig godt sammen med aioli, grønn pesto (trykk på linken så finner du min oppskrift) eller rød pesto.
Det smaker selvfølgelig veldig godt alene også. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar