tirsdag 5. februar 2013

vegetar burgere & kikertbrød

Mandager er grønn dag for meg, det vil si at jeg ikke spiser kjøtt. Bønner, linser og erter inneholder mye proteiner og er vel så mettende som andre proteinkilder som kjøtt. I tillegg til at det smaker veldig godt. Dette er første gang jeg prøver meg på vegetar "kaker" og jeg er veldig fornøyd med resultatet :) 


Til vegetar burgerne brukte jeg: 
Jeg har ingen eksakte mål da jeg tar litt på øyemålet, så denne oppskriften blir sånn ca. 

1 boks kikerter (økologiske) 
1 boks linser (økologiske) 
ca. 1 dl kikertmel (røren ble litt tynn så jeg tilsatte melet til jeg fikk ønskelig konsistens)
saften og skallet fra en 1/3 sitron 
ca 3 cm fersk ingefær, finhakket 
1 ss sesamolje 
ca. 5 ss sesamfrø (økologiske)
1/2 gul løk, finhakket 
1 fedd hvitløk, finhakket
1 ss soyasaus (uten hvete) 
ca 1/2 purreløk, hakket i små biter
salt&pepper
olje til steking 

Start med å koke kikertene og linsene. Når de er myke tar du de av varmen og moser de med en gaffel, stavmikser eller liknende. Bland inn kikertmel, saft og skall fra sitronen, ingefær, salt&pepper. 
Stek løken i olje til den blir gylden brun. Ta stekepannen av varmen og tilsett soyasaus og hvitløk. La det trekke inn i noen minutter. Tilsett deretter løkblandingen i blandingen med kikerter og linser. Ha i purreløken. 

Stek i olje på litt over middels varme. 


Til brødet brukte jeg: 
30 g smeltet margarin uten melk 
150 g kikertmel 
150 g fin melblanding fra Toro 
2 ts bakepulver 
1 ts honning 
2 vispede egg 
2 ss soyayoghurt naturell 
2 dl vann 
ca. 1/2 dl olje + litt olje til smøring av formen 


Sett ovnen på 220 grader. Smør en brødform godt med olje og sett den i ovnen så snart ovnen er varm. Formen skal bli skikkellig varm før du har i røren - det skal frese.

Bland alt det tørre i en bolle, og alt det våte i en annen. Bland så det tørre med det våte, rør forsiktig med en slikkepott til alt er godt blandet. Rør ikke for mye, da blir brødet fort tungt.


Ha røren i den varme formen og stek brødet i 20-25 minutter.



Til brødet og burgerne lagde jeg en tzatziki på soyayughurt naturell. Jeg raspet da opp litt agurk. Fordi agurk inneholder mye vann er det hensiktsmessig å sile av det vannet du får ved å raspe agurken. Jeg tilsatte også et finhakket hvitløksfedd i yoghurten. Grunnet til at jeg valgte soyayoghurt er at jeg ikke tåler melkeprodukter. Du kan også velge matyoghurt, naturell yoghurt, kesam eller tyrkisk yoghurt. 





Jeg lagde også en enkel salat med ruccola, isbergsalat, spinat, avokado og cherrytomater. Med en dressing av olivenolje, mangobalsamico og salt&pepper. Og litt stekt champignon. 

Kikerter er kolesterolsenkende og forebygger derfor hjertesykdom, de gir er stabilt blodsukker og forebygger sykdom som diabetes. De er også bra for den sunne tarmfloraen grunnet mye vannløslig fiber. I tillegg til at de inneholder mye jern. 
Linser inneholder mye protein og gir, i likhet med kikerter, et stabilt blodsukker. De har også et høyt innhold av jern. 
Hvorfor spise bønner, linser og kikerter? 
I tillegg til at de har positiv virkning på helsen er det også miljøvennlig å velge disse produktene. Det er også mettende, og billig. En perfekt kombinasjon for de med et litt lavere kostholdsbudsjett, men som allikevel ønsker å spise sundt. Bønner er for eksempel et mye sundere alternativ enn nudler. Og de er like lett å tilberede :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar