torsdag 14. mars 2013

Curry & chili kylling med mango


I dag var det curry&chili kylling på menyen. Planen var egentlig å lage retten fra bunnen av. Men da jeg var i butikken så jeg at TORO har kommer med nye wok sauser og den ene het "Wok saus curry & chili" og jeg tenkte at denne måtte jeg prøve.. Det er selvfølgelig alltid bedre å lage maten fra bunnen av da ferdig produkter kan inneholde uønskede ingredienser. Men jeg synes ikke denne woksausen var så gæern :) den inneholder rapsolje, vann, sukker, curry krydderblanding: gurkemeie, koriander, fennikel, kardemomme, kanel og nellik, kokosnøttjuice, rød chili, tomat, smaksforsterker, eddik, risvin, pepper og konserveringsmiddel. 

Neste gang jeg lager denne retten skal jeg lagge curryblandingen selv. Da slipper jeg også ingredienser som sukker, smaksforsterker (som jeg ikke vet hva er), eddik, risvin og konserveringsmiddel (som jeg heller ikke vet hva er).

Men retten ble veldig god og passer perfekt i en travel hverdag.

Til to personer brukte jeg: 

ca. 300 g. kyllingfileter 
1 pose Toro wok saus curry&chili 
1/2 dl vann og ca. 2-3 ss soya melk naturell 
3 gullerøtter, kuttet i tynne strimler 
1 stor neve peanøtter 
1/2 mango (stor), kuttet i middels store terninger 
1/2 stor gul løk, hakket i små terninger
1 hvitløksfedd, finkuttet

Stek kyllingfiletene hele på ganske høy varme så de får en sprø hinne. Jeg liker å steke filetene hele for å bevare mest mulig saftighet. Når kyllingen har fått en gylden farge, ta de av varmen og la de hvile i noen minutter. Mens kyllingen hviler, stek løken i litt olje til den får en gylden farge. Tilsett deretter hvitløken og stek i ca 1 minutt. Tilsett deretter woksausen, vannet og soyamelken. Når dette putrer tilsett kyllingen. La dette stå på middels til lav varme i noen minutter. Tilsett deretter gulrøttene og stek videre i et par minutter.

Ha kyllingen over i en serveringsbolle og tilsett mango og peanøtter og server :)
Kjæresten min spiste denne retten med pasta, men den smaker også sikkert godt med ris eller eggnudler.
For dere som ikke tåler hvete finnes det pasta uten hvete :)

Jeg glemte desverre å ta bilde av retten, men den hadde en fin gul farge og var veldig god på smak :)

I denne retten kan du variere bruken av grønnsaker. Bruk det du har! Jeg tror det er godt med det meste. Dersom du er glad i ananas i mat kan du bytte ut mangoen med ananas. Og dersom du er glad i kokos, kan du bytte ut soyamelken med kokosmelk :)

Dersom du er vegetarianer er jeg sikker på at denne retten smaker godt med tofu i stede for kylling!

Bruk fantasien og ikke vær rett for å gjøre noe galt! Det blir som regel god, bare prøv og smak deg frem :)




1 kommentar: