fredag 11. mai 2012

Fredags-pizza uten hvete og melk

Ingen fredag uten pizza!
Jeg har pleid å bruke Schaar bread mix tidligere når jeg har laget pizza. I dag hadde jeg lyst til å prøve noe nytt! Oppskriften i dag ble som følgende:

Pizzabunn
2 ss soyaprotein 
2 ss fint rugmel 
1 ss fiberhusk 
1 ts bakepulver 
1 ts havsalt 
2 ss olivenolje 
ca 1/2 dl vann ( her må du ta litt og litt vann og føle på deigen når det er nok - deigen skal være litt mer klissete enn pizzadeig med hvetemel) 

Bland alt det tørre. Bland vann og olje og rør det inn i det tørre. 

Legg deigen på et bakepapir og kjevle ut deigen. Deigen kan være litt klissete og det kan derfor være lurt å presse deigen ned med en skje dyppet i olje, eller bruke en plastikkpose på hånden som du smører med litt olje. 
Forstek pizzaen i ca 15 min på 200 grader - over- og undervarme. 

Dagens full ble i dag hjemmelaget pizzasaus, buffalo mozarella (fri for kumelk!), aubergine, ruccola, siliana pølse fra gilde, karbonadedeig og champignon. Dette ser jeg nå et ser veldig voldsomt ut, men jeg delte pizzaen i to slik at halve var med aubergine, ruccola, siliana pølse og aubergine, og den andre halvdelen var med ruccola, karbonadedeig og champignon. 

Hjemmelaget pizzasaus: 
1 løk, finhakket 
2 hvitløksfedd, finhakket
1/2 fersk chilli, finhakket
ca 2 håndfuller timian 
en klunk olivenolje 
salt 
pepper
2 små hermetiske bokser med tomatpure
1 boks med hermetiske oppkuttete tomater 

Ha en klunk olje i en kjele, når oljen er varm bruner du løk, hvitløk, chilli og timian. Når dette er brunet tilsetter du ønsket mengde salt og pepper.
Ha deretter i tomatpureen og la dettre i noen minutter. Sett ned varmen og tilsett hermetiske tomater. 
La småkoke i noen minutter. 

Denne pizzasausen holder til 2 store pizzaer. 

Etter at pizzabunnen er forstekt, legg på pizzasaus og ønsket fyll. 
Stek deretter pizzaen på 225 grader varmluft i ca 10-15 min - til osten er smeltet. 

Kos deg, og GOD fredag :) 

2 kommentarer:

  1. Heisann,

    du har en fin blogg :)

    Ser at du bruker glutenfrie og glutenholdige melmixer om hverandre. Er du klar over at f.eks. rugmel ikke er glutenfritt?

    SvarSlett
  2. Hei,
    takk skal du ha! Nå har jeg vært veldig dårlig til å oppdatere i det siste da..

    Ja det er jeg klar over. Jeg har ikke glutenallergi, kun hvete allergi. Men jeg bruker en del glutenfrie melmixer, nettop fordi de gjerne ikke inneholder hvete. Jeg prøver å passe på å skrive det når melet jeg bruker inneholder gluten. Jeg vet det er mange som ikke tåler gluten som kanskje er inne på bloggen.

    SvarSlett